3D technologie pomáhají při tuningu závodních aut
3D digitální technologie a automobilový průmysl k sobě neodmyslitelně patří již několik desetiletí. Prostorová data získaná z 3D optického měření jsou neocenitelným nástrojem pro kontrolu kvality či reverzní inženýrství, nezanedbatelná je také technologie 3D tisku, která se využívá při stavbě přípravků či prototypů.
Vývoj a konstrukce závodních strojů vždy patřily ke skutečným majstrštykům v oboru. Odborní technici z MCAE Systems se již několikrát zapojili do projektů, ve kterých vyrobili či pomohli vyrobit prototypový díl určený pro testování nového tvaru karoserie, disků kol nebo jiných součástí. Nyní si technologie z MCAE Systems vybrala brněnská firma KT Motorsport pro tuning svých závodních strojů.
Lotus Evora 400
Obsahem spolupráce MCAE Systems na vozu Lotus Evora 400 bylo vytvoření prototypu nového zadního křídla s vestavěným brzdovým světlem a krycí mřížky v zadním nárazníku. Tento požadavek zahrnoval komplexní použití 3D technologií, které má MCAE ve svém portfoliu – 3D optické měření, modelování (CAD), reverzní inženýrství a 3D tisk.
3D měření stávajícího zadního spoileru a zadního nárazníku bylo realizováno špičkovým 3D optickým skenerem ATOS III Triple Scan. Tento mobilní měřicí systém je ideální pro přímé skenování objektů s lesklým a tmavým povrchem jako jsou např. plechy, a to při zachování přesnosti a velmi vysokého rozlišení.
Dle získaných dat byl reverzním inženýrstvím (CAD/CAM Tebis V4.0, modul Průmyslový Design Premium) vymodelován nový tvar křídla s vestavěným brzdovým světlem a krycí mřížka v zadním nárazníku s integrovanou značkou. Výstupem pak byla data připravena pro 3D tisk.
Finální prototypy nového tvaru spoileru a krycí mřížky byly vytištěny na výrobním zařízení Fortus 450mc metodou FDM (Fused Deposition Modeling) z černého průmyslového termoplastu ASA. Tento materiál se dnes nabízí již v deseti barvách. ASA se vyznačuje velkou mechanickou pevností, UV stabilitou a vysokou estetikou. Je tak předurčen k výrobě prototypů, automobilových dílů i koncových výrobků.
Díky těmto postupům a technologiím bylo zajištěno přesné napasování zhotovených prototypů na původní karoserii vozu. Test funkčnosti, spolehlivosti a bezpečnosti již bude na firmě KT Motorsport. Nicméně – zkrácení procesu vývoje z měsíců na dny a ověření konstrukce před investicí do drahých forem – to je určitě výhoda, kterou ocení každý závodní automobilový tým.
Lotus Exige GT-R
Výsledkem této spolupráce je obrobená forma krytu motoru z materiálu SIKA Block určená pro laminování (karbon), respektive finální karbonový díl. Zde přišly opět ke slovu 3D technologie z MCAE – v tomto případě 3D digitalizace, reverzní inženýrství, NC programování a NC obrábění.
3D měření připojovacích a obrysových rozměrů otvoru pro kryt motoru u závodního vozu Lotus Exige GT-R bylo opět realizováno skenerem ATOS III Triple Scan, protože je vhodný i pro rychlé měření v oblasti detailů jako jsou hluboké dutiny, jemné hrany a komplexní tvary. Na základě získaných dat byl reverzním inženýrstvím v CAD/CAM softwaru Tebis vymodelován nový kryt s plynulým napojením na okolní plochy (Tebis, modul Průmyslový Design Premium) a poté vypočítány dráhy pro vyfrézování formy robotem KUKA (Tebis, modul Výroba nástrojů a forem).
NC obrábění formy proběhlo na robotickém pracovišti MCAE Systems. Toto pracoviště se skládá z robota KUKA KR 60, pevného a rotačního stolu, a výkonného CAD/CAM softwaru Tebis pro obrábění velkoobjemových dat a modelů. Výrobu karbonového dílu laminováním si firma KT Motorsport zajistila sama.
Karbonový díl byl nakonec zkontrolován 3D optickým měřením, a to opět skenerem ATOS III Triple Scan. Na základě tohoto měření bylo zjištěno, že finální tvar odpovídá požadovaným rozměrům.
KT Motorsport je brněnská firma provádějící stavbu a prodej závodních vozů, pronájem závodních vozů a profesionální tuning na klíč.