Nová éra inovativních obalů:
Unikátní redesign lahví od PepsiCo
Koncepce aneb jak myslí designér
Společnost PepsiCo je dnes jedním z předních světových výrobců potravin a nápojů, v jejímž čele stojí globální ředitel pro produktový design Mauro Porcini. Jeho klíčová pozice, zahrnující nejen dohled nad inovativním procesem designu produktů napříč všemi značkami, ale také podporu udržitelnosti prostřednictvím technologického pokroku, má zásadní vliv na rozvoj designového myšlení v rámci celé společnosti. Porcini podporuje spolupráci mezi oddělením designu a výzkumem a vývojem s cílem investovat do nových technologií pro vylepšení designu obalů, včetně nejnovějšího redesignu dvoulitrových láhví. Tyto nové láhve byly poprvé uvedeny na trh v metropolitní oblasti Chicago, ve státě Wisconsin a v Minneapolis–Saint Paul pro více než dvě desítky značek nápojů včetně MTN Dew, Pepsi a jejich různých příchutí.
Záměrem nového designu dvoulitrových lahví je vytvořit funkční obal, který se pohodlně drží v rukou a zároveň bude jedinečný pro nápoje společnosti PepsiCo. Tým designérů pečlivě sledoval, jak lidé tyto lahve používají a jak si z nich nalévají nápoje. Na základě tohoto pozorování vytvořili tisíce skic a stovky 3D prototypů lahví pro zhodnocení celkového vzhledu i ergonomie. Nová výzva přišla později v procesu navrhování, kdy bylo obtížné získat přesnou zpětnou vazbu od zúčastněných stran a potenciálních zákazníků pouze na základě 3D výtisků s omezenou realistickou věrností. A tady vznikla myšlenka – co kdyby existoval způsob, jak vytvořit realističtější 3D prototypy s přesnými barvami a průhledností? Taková inovace by umožnila lépe simulovat vzhled a pocit z nového designu lahve, a tím by přispěla k získání cennějších a přesnějších reakcí od zákazníků.
Možnost vytisknout formu nebo estetický prototyp do 24 hodin bez nutnosti externích dodavatelů je z hlediska časové úspory velmi významná výhoda.
Max Rodriguez
manažer výzkumu a vývoje – Global Packaging & Engineering ve společnosti PepsiCo.
Nové inovativní možnosti návrhu
Společnost PepsiCo nyní používá 3D tiskárnu Stratasys J55™ Prime pro návrh prototypů CMF (barva, materiál, povrchová úprava). Díky rychlému vytváření plně barevných iterací návrhů má tým designérů možnost plynule převést svůj koncept od počáteční fáze vývoje přes testování až po finální výrobu. To urychluje proces návrhu a umožňuje získat přesnější zpětnou vazbu od zapojených subjektů. Všechny zúčastněné strany mohou efektivně komunikovat prostřednictvím jednoho dokonale věrného prototypu, který si mohou prohlédnout, dotýkat se ho a testovat, jako by se jednalo o finální výrobek – bez nutnosti si barvy a průhlednost pouze představovat. Tým PepsiCo je nyní schopen během několika hodin vyrobit plně barevný prototyp, i s etiketou ve vysokém rozlišení, v jedné tiskové úloze. Tyto vysoce realistické prototypy zajišťují společnosti PepsiCo kratší proces návrhu, rychlejší uvedení produktů na trh a celkové snížení nákladů. Technologie 3D tisku Stratasys PolyJet také umožňuje konstrukčnímu týmu vyrábět vyfukovací formy, v malých sériích a v mnohem kratším čase než tradičními metodami, což je pro rychlé uvedení nového designu produktu na trh klíčové.
Výhody interního 3D tisku
„Možnost vytisknout formu nebo estetický prototyp do 24 hodin bez nutnosti externích dodavatelů je z hlediska časové úspory velmi významná výhoda.“ říká Max Rodriguez, vedoucí výzkumu a vývoje – Global Packaging & Engineering ve společnosti PepsiCo. „Naše data navíc potvrzují, že 3D tištěné formy a tradiční kovové formy mají srovnatelný výkon ve všech klíčových kvalitativních parametrech, které sledujeme, jako je horní zatížení, boční zatížení, odolnost vůči vnitřnímu tlaku a rovnoměrné rozložení materiálu.“
3D tiskárna Stratasys J55 přinesla výrazné zlepšení také v oblasti kvality povrchu. Díky vysokému rozlišení tisku nemusí ve společnosti PepsiCo provádět žádné dodatečné úpravy nebo následné zpracování. Po standardním procesu odstranění podpor lze prototyp formy jednoduše vyjmout z tiskárny a přejít rovnou k výrobě vzorků lahví.
Rodriguez dodává: „Náklady na běžnou konvenční formu se pohybují v rozmezí 5 až 10 tisíc dolarů v závislosti na její složitosti. Využitím 3D tiskárny Stratasys J55 jsme je snížili na méně než tisíc dolarů.“ V potravinářském průmyslu platí, že čas jsou peníze. Řešení, která pomáhají ušetřit čas a zvýšit efektivitu, jsou tedy vždy velkým přínosem. A společnost PepsiCo taková zlepšení realizovala právě díky technologii 3D tisku od společnosti Stratasys.