Kromě 3D tiskáren využívá Formule Student i sofistikovanější technologie, jako je CAD/CAM software Tebis nebo obráběcí robot KUKA. Náš robot KUKA KR 60 HA obrobil formy, které byly naprogramovány právě pomocí softwaru Tebis. V těchto formách se následně vyráběly díly z uhlíkových vláken jako kapotáže vozu, sedačka a jiné.
Každý vývoj se pokouší o zrychlení a posun hranic možností za pomoci nových technologií, tak i Formule Student dosáhla výrazného milníku. A to při vývoji a konečné výrobě vlastního monokoku z uhlíkových vláken. Obdobný se využívá ve Formuli 1 namísto trubkového rámu. Tento typ rámu s sebou přináší mnoho výhod, jako například zvýšení celé tuhosti a bezpečnosti vozu při současném snížení hmotnosti, což pozitivně ovlivňuje dynamiku celého vozidla a potažmo šance daného vozu na dobré umístění.
Torzní tuhost je jeden z velmi důležitých parametrů vozu. Čím vyšší torzní tuhost, tím lepší jízdní vlastnosti. Hlavním cílem je najít ideální kompromis, protože příliš vysoká tuhost poukazuje na předimenzovanost konstrukce, a tím i vyšší hmotnost vozu.
Návrh probíhá určením ideální hodnoty torzní tuhosti už při návrhu kinematiky vozu. Následuje série FEM (metoda konečných prvků) simulací na geometrii rámu se snahou o docílení požadované hodnoty a úpravy na geometrii nebo skladbě tkanin monokoku. Po dosažení požadovaného výsledku se může začít s výrobou. Simulace počítají s ideálním modelem a ne vždy korespondují s realitou, zvláště pokud jde o oblast kompozitů, a proto je velice důležité výsledky simulace validovat pomocí měření.
Nyní přichází na řadu fotogrammetrický systém Tritop od společnosti GOM (nyní ZEISS), který umožňuje přesné měření na stovkách bodů, a to i s přesným vektorem posunutí při torzním testu. Samotné měření probíhá na přípravku, který se na rameni postupně zatěžuje předem definovanou silou a měří se vektorové odchylky posunutí nalepených bodů v jednotlivých zátěžových stavech vzhledem k referenčnímu stavu. Díky tomu je možné vyhodnotit opravdovou torzní tuhost na celé délce vozu a tyto výsledky využít k přesnějšímu nastavení vozu a kontrole přesnosti simulace.
Fotogrammetrie se dá využít i ke kontrole kvality výroby a přesnosti, a to pomocí porovnání nafoceného referenčního (nezatíženého) stavu jednotlivých bodů vůči CAD modelu a také ke kontrole normálových odchylek na diskrétních bodech.
Všechny uvedené služby i produkty jsou součástí standardní nabídky MCAE Systems. Řešíte-li podobné projekty nebo si nejste jisti, zda využít 3D technologie, neváhejte nás požádat o konzultaci.
MCAE Systems, s.r.o.
Knínická 1771/6, 664 34 Kuřim
Telefon: +420 549 128 811
E-mail: mcae@mcae.cz